USE OF CANVA LEARNING MEDIA AS A MEANS OF SUPPORTING MATHEMATICS LEARNING AT SMK NEGERI 1 AMANDRAYA

  • Derman Buulolo Pascasarjana Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Dedi Presli Halawa Pascasarjana Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Magdalena Susanti Telaumbanua Pascasarjana Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Adi S Situmorang Pascasarjana Universitas HKBP Nommensen Medan
  • Efron Manik Universitas HKBP Nommensen Medan
Keywords: Canva Application, Learning Media, Mathematics

Abstract

Learning in the all-digital 21st century era is required to be able to use and utilize existing technology so that the learning process is more interesting and creates learning that is able to increase students' thinking power as well as the creative power of students. This study aims to describe the use of the Canva application as a learning medium in mathematics. The Canva application is an online graphic design application in which several templates, images, various shapes and letters are provided. The Canva application is already available on smartphones so it can be used anywhere and anytime. As for this research is library research (library research). The research subject is the author as a key informant and the research object is in the form of articles related to the use of the Canva application in making learning media. By utilizing the Canva application, it makes it easier for teachers or educators to make math learning media more attractive to students.

References

Adirasa Hadi Prastyo., D. (2021). Bookchapter Catatan Pembelajaran Dosen di Masa Pandemi Covid-19. Nuta Media.
Analicia, T., & Yogica, R. (2021). Media Pembelajaran Visual Menggunakan Canva pada Materi Sistem Gerak. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 260. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.38604
Asminar Siregar, Masganti Sitorus, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Relevan : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 286–289. https://yana.web.id/index.php/relevan
Bakara, A., Sugiatno, & Suratman, D. (2015). Pengembangan Kognitif Siswa Dalam Operasi Logis Berdasarkan Teori Piaget di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12), 1–12. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/12653
Garris Pelangi. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 1–18. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354
Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242904.
Irkhamni, I., Izza, A. Z., Salsabila, W. T., & Hidayah, N. (2021). Pemanfaatan Canva Sebagai E -Modul PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2021, ISBN: 978-602-6779-47-2, 127–134.
Iyam Maryati, Yenny Suzana, Darmawan Harefa, I. T. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210–220.
Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1). https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467
Madaniyah, J., Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM DUNIA PENDIDIKAN (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky) Muhammad Khoiruzzadi, 1 & Tiyas Prasetya 2. 11, 1–14.
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7
Nurhadi. (2020). Teori kognitivisme serta aplikasinya dalam pembelajaran. 2, 77–95.
Purba, Y. A., & Harahap, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di SMPN 1 NA IX-X Aek Kota Batu. 06(02), 1325–1334.
Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jmkpp/article/view/2194
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/10.23887/JJPE.V12I2.30179
Surur, M., D. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A. & Rahardjito, 2009. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.
Sundayana, R., 2014. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar listrik dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261
Umi, T., Hayati, F., Sarjanawiyata, U., & Yogyakarta, T. (2022). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva dalam Pembelajaran Bangun Datar di Sekolah Dasar.
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.
Published
2023-03-04
How to Cite
Buulolo, D., Halawa, D. P., Telaumbanua, M. S., Situmorang, A. S., & Efron Manik. (2023). USE OF CANVA LEARNING MEDIA AS A MEANS OF SUPPORTING MATHEMATICS LEARNING AT SMK NEGERI 1 AMANDRAYA. Afore : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 91 - 102. https://doi.org/10.57094/afore.v2i1.802