RELATIONSHIP BETWEEN MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY & MATHEMATICAL COMMUNICATION ABILITY OF GRADE VII STUDENTS AT SMP NEGERI 2 ACADEMIC YEAR 2022/2023
Guru Matematika SMK Swasta Pelayaran Nusantara Telukdalam, Indonesia dan Guru Matematika SMK Negeri 1 Toma, Indonesia
Abstract
This research is motivated by the ineffectiveness of students' mathematical problem-solving abilities and mathematical communication abilities. This study aims: to determine whether there is a relationship between students' mathematical problem-solving skills and students' mathematical communication skills. The type of research used is quantitative research with correlational methods. The population in this study was class VII with a total of 67 students. Sampling was carried out using total sampling technique, which means that all populations were used as samples. The research instrument used was a test of the ability to solve mathematical problems and mathematical communication skills. Data analysis used the prerequisite test of the linear regression model, the correlation coefficient test of the Product Moment formula, the correlation coefficient t test, and the coefficient of determination.
References
Adirasa Hadi Prastyo., D. (2021). Bookchapter Catatan Pembelajaran Dosen di Masa Pandemi Covid-19. Nuta Media.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Ilmiah. In Rineka cipta, Jakarta.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar Dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta.
Fau, Amaano., D. (2022). Teori Belajar & Pembelajaran.
Gee, E., & Harefa, D. (2021). Analysis of Students’ Mathematic Analisis Kemampuan Koneksi dan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Musamus Journal of Primary Education, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.35724/musjpe.v4i1.3475
Giawa, L. ; dkk. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA PADA MATERI BENTUK PANGKAT DAN AKAR DI KELAS XI SMA NEGERI 1 ULUSUSUA TAHUNPEMBELAJARAN 2021/2022. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 66–79.
Harefa, A., D. (2022). KUMPULAN STARTEGI & METODE PENULISAN ILMIAH TERBAIK DOSEN ILMU HUKUM DI PERGURUAN TINGGI.
Harefa, Darmawan., D. (2022a). Aplikasi & Praktek Kewirausahaan.
Harefa, Darmawan., D. (2022b). Aplikasi Pembelajaran Matematika.
Harefa, D. (2020a). Belajar Fisika Dasar Untuk Guru, Mahasiswa dan Pelajar. CV. Mitra Cendekia Media.
Harefa, D. (2020b). Perkembangan Belajar Sains Dalam Model Pembelajaran. CV. Kekata Group.
Harefa, D. (2020c). Teori Ilmu Kealaman Dasar Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru dan Akademis. Penerbit Deepublish. Cv Budi Utama.
Harefa, D. (2022a). Catatan berbagai metode & pengalaman mengajar dosen di perguruan tinggi.
Harefa, D. (2022b). EDUKASI PEMBUATAN BOOKCAPTHER PENGALAMAN OBSERVASI DI SMP NEGERI 2 TOMA. Haga Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.6602
Harefa, D., & Laia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 329–338. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.2.329-338.2021
Harefa, D., Ndruru, K., Gee, E., & Ndruru, M. (2020). MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERINTERGRASI BRAINSTORMING BERBASIS. Histogram : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 270–289.
Harefa, D., Telaumbanua, T., Gee, E., Ndruru, K., Hulu, F., Ndraha, L. D. M., Ndruru, M., & Sarumaha, M. (2020). Pelatihan Menendang Bola dengan Konsep Parabola. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: KOMMAS, 1(3), 75–82. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/kommas/article/view/7216
Hendriana, H., Soemarmo, U. (2016). Penilaian Pembelajaran Matematika. PT. Refika Aditama.
Hudojo, H. (2003). Pengembangan Kurikulum Dalam Pembelajaran Matematika. Malang.
Iyam Maryati, Yenny Suzana, Darmawan Harefa, I. T. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210–220.
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Rusman. (2012). Seri Manajemen Bermutu Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. PT. Raja Grafindo.
Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. PT. Prenada Media Group.
Sarumaha, M; Harefa, D. (2022). GUIDED INQUIRY LEARNING MODEL ON STUDENT INTEGRATED SCIENCE LEARNING OUTCOMES. Jurnal Ndrumi, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI/article/view/452
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Suherman, E. dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. JICA Universitas Pendidikan Indonesia.
Surur, M., D. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Ziliwu, S. H. dkk. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIKA PADA MATERI TRANSFORMASI SISWA KELAS XI SMK NEGERI 1 LAHUSA TAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–25.