PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PADA MATERI BILANGAN BULAT DAN PECAHAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nias Raya

  • Siwika Buulolo
Keywords: Module Development; Integers and Fractions; Interest to learn

Abstract

The purpose of this research is to develop learning modules that are valid, practical and effective, and can increase students' interest in learning. This type of research is development research with a 4D model, namely Define, Design, Develop and Disseminate. The data analysis technique in this study is validity, practicality and effectiveness analysis. The results of module validation by the validator average value of 3.31 "very valid" (82.75%), student responses to the practicality of the module average value of 4.01 "practical" (80.2%), student learning interest after module to the effectiveness of the module average value of 4.50 "very effective" (90%), and the results of increasing learning interest increased 35.8% from initial learning interest with an average value of 2.71 (54.2%) while the final average -average value of 4.50 (90%).

References

Adirasa Hadi Prastyo., D. (2021). Bookchapter Catatan Pembelajaran Dosen di Masa Pandemi Covid-19. Nuta Media.
Ahmadi, Abu & Uhbiyati, Nur. 2003. Ilmu Pendidikan. Jakarta : PT Rineka Cipta
Asyhar, Rayanda. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : Referensi Jakarta.
Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.
Adirasa Hadi Prastyo., D. (2021). Bookchapter Catatan Pembelajaran Dosen di Masa Pandemi Covid-19. Nuta Media.
Fau, Amaano., D. (2022). Teori Belajar & Pembelajaran.
Harefa, Darmawan., D. (2021). SOSIALISASI PENGENALAN KEHIDUPAN KAMPUS BAGI MAHASISWA BARU (PKKMB) YAYASAN PENDIDIKAN NIAS SELATAN TAHUN 2021. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 21–27.
Harefa, Darmawan., D. (2022). Aplikasi Pembelajaran Matematika.
Harefa, D. (2017). Pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minatbelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey pada SMK Swasta di Wilayah Jakarta Utara). Horison Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Lingusitik, 7(2), 49–73.
Harefa, D. (2019). THE EFFECT OF GUIDE NOTE TAKING INSTRUCTIONAL MODEL TOWARDS PHYSICS LEARNING OUTCOMES ON HARMONIOUS VIBRATIONS. JOSAR (Journal of Students Academic Research) URL, 4(1), 131–145. https://ejournal.unisbablitar.ac.id/i ndex.php/josar/article/view/1109
Harefa, D. (2020a). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Terhadap Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(3), 225–240.
Harefa, D. (2020b). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786. https://doi.org/https://doi.org/10.33758/mbi.v13i10.592
Harefa, D. (2021a). Monograf Penggunaan Model Pembelajaran Meaningful Instructional design dalam pembelajaran fisika. CV. Insan Cendekia Mandiri. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=RTogEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&ots=gmZ8djJHZu&sig=JKoLHfClJJF6V29EtTToJCrvmnI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Harefa, D. (2021b). Penggunaan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Dinamika Pendidikan., 14(1), 116–132.
Harefa, D. (2022a). Catatan berbagai metode & pengalaman mengajar dosen di perguruan tinggi.
Harefa, D. (2022b). KUMPULAN STARTEGI & METODE PENULISAN ILMIAH TERBAIK DOSEN ILMU HUKUM DI PERGURUAN TINGGI.
Harefa, D. (2022c). STUDENT DIFFICULTIES IN LEARNING MATHEMATICS. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1–9.
Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.6602
Harefa, D., & Laia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 329–338. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.2.329-338.2021
Harefa, D., & Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. PM Publisher.
Iyam Maryati, Yenny Suzana, Darmawan Harefa, I. T. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. PRISMA, 11(1), 210–220.
Laiya, R. E. (2019). T-Shirt as the Media of Learning the Nias Culture (Study of Gamagama Nias T-Shirt). Journal of Physics: Conference Series, 1179(1), 012067.
R.E., L. (2020). Application of Critical Thinking on the Social Media (Case Study Comments and Statuses on Facebook about Miss Tourism Competition on West Nias). Journal of Physics: Conference Series, 1477(4), 042002.
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Laia, B., Dkk. (2021). Pendekatan Konseling Behavioral Terhadap Perkembangan Moral Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4 (1) 159-168
Laia, B., Dkk (2021). Sosialiasi Pelaksanaan Pengenalan Lapangan Persekolahan I Tahun Ajaran 2020/202. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2 (1) (15-20)
M., S., S. (2019). Technology of Traditional Houses in the New Era in the Education Paradigm. Journal of Physics: Conference Series.
M., S., S. (2020). Afore, The Measuring Instrument in South Nias Culture. Journal of Physics: Conference Series, 1477(2020), 042001.
M., S., S. (2021). The Role of the Teacher to Construct Teaching and Learning Activities Creating a Freedom to Learn (Action Research Study). Journal of Physics: Conference Series, 1764(2021), 012098.
Sarumaha, M. D. (2022a). Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen di Perguruan Tinggi. Lutfi Gilang. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8WkwxCwAAAAJ&authuser=1&citation_for_view=8WkwxCwAAAAJ:-f6ydRqryjwC
Sarumaha, M. D. (2022b). Edukasi Pembuatan Bookchapter Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: KOMMAS, 3(2), 150–155. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/kommas/article/view/19418
Surur, M., D. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Wiputra Cendana., D. (2021). Model-Model Pembelajaran Terbaik. Nuta Media.
Mulyatiningsih, Endang. 2013. Model Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung : Anggota Ikatan Penerbit Indonesia (IKAPI)
Prastowo, Andi. 2012. Pengembangan Sumber Belajar. Yogyakarta : PT Pustaka Insan Madani, Anggota IKAPI
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : PT Fajar Interpratama Mandiri.
Setiawan, Yusman, A.B. 2015. Pengembangan Modul Teknik Elektronika Dasar pada Mata Pelajaran Teknik Elektronika Dasar Kelas X Teknik Audio Video di SMK Negeri 2 Yogyakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Fakultas Teknik Universitas Negri Yogyakarta.
Ziliwu, S. H. dkk. (2022). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Pada Materi Transformasi Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–25.
Published
2023-01-31
How to Cite
Buulolo , S. (2023). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PADA MATERI BILANGAN BULAT DAN PECAHAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 2(1), 281 - 291. https://doi.org/10.57094/faguru.v2i1.668