UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATERI KEBUTUHAN DASAR MANUSIA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DI SMAN I TUKKA

  • Herlina Manullang Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
Keywords: Discovery Learning Model, Learning Motivation, Human Basic Needs

Abstract

This study aims to investigate the learning motivation of students by applying the Discovery Learning model in class X1-IPS 2 at SMA Negeri 1 Tukka and to evaluate its enhancement. The research target is 25 students of grade XI IPS-2 at SMA Negeri 1 Tukka. The method employed is Classroom Action Research (CAR), comprising 2 cycles with 3 meetings each. Evaluation is conducted at the final meeting of each cycle. Results indicate an increase in student learning motivation from 40.67 before using Discovery Learning to 63.267 in cycle I and 75.33 in cycle II, with an increase of 13.79%. Student activity observation also shows improvement, from 60.14% to 68.88% in cycle I, and from 70.83% to 89.27% in cycle II, categorized as "very active". These findings indicate the effectiveness of the Discovery Learning model in enhancing students' learning motivation and engagement in the geography learning process.

References

Adhim, A. Y. (2015). Penerapan model pembelajaran discovery dengan kegiatan laboratorium untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas X SMA pada materi kebutuhan dasar. Pendidikan Ekonomi, 4(3).

Aini, E.N. (2011). Penerapan Discovery Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Komunikasi Ilmiah Siswa. Skripsi. Semarang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal pendidikan penabur, 7(10), 11-21.

Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Duhita, S. A., Suprapta, S., & Hasriyanti, H. (2020). Problematika Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Geografi. LaGeografia, 18(2), 109–116.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172-182.

Harjanti, D. T. (2014). Penerapan Teknik Peta Pikiran (Mind Map) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep ekonomi Pada Siswa Kelas XI-2 IPS SMAN 1 Rasau Jaya Kabupaten Kubu Raya. Jurnal ekonomi Gea, 14(1).

Jacobson, D.A., Eggen, P. & Kauchak, D. (2009). Methods for teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kusuma, Z. L., & Subkhan, S. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kedisiplinan Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA N 3 Pati Tahun Pelajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 4(1).

Mayer, R.E. 2004. Should three be a three-strikes rule againts pure. the american psychological association. American Psychologist Journal. 59(1): 14-19

Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press.

Ningsih, M. P., Hilman, I., & Guntara, F. (2020). Implementasi Blended Learning Melalui Google Classroom Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Geografi. LaGeografia, 19(1), 1-15.

Nurjannah, H., Saputro, A., Maddatuang, M., & Fikri, M. J. N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Pada Pembelajaran Ekonomi 19(1), 113-127.

Olufunmilayo, I.O. 2010. Comparative effect of the guided discovery and concept mapping teaching strategies on students’ chemistry achievement. Humanity & Social Sciences Journal. 5(1): 01-06

Pratama, F., Firman, F., & Neviyarni, N. (2019). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap motivasi belajar ipa di sekolah dasar. Edukatif: jurnal ilmu pendidikan, 1(3), 280-286. PURWATI, R. (2014). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Ekonomi Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams–Achievement Division

Purwanto, C. E., & Nughoro, S. E. (2012). Penerapan model pembelajaran discovery pada kebutuhan dasar manusia UPEJ Unnes Physics Education Journal, 1(1).

Ridsa, A., Sideng, U., & Suprapta, S. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran 3D Hologram dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SMA Negeri 2 Majene18(3).

Published
2024-02-28
How to Cite
Manullang, H. (2024). UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATERI KEBUTUHAN DASAR MANUSIA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DI SMAN I TUKKA. Ndrumi : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 20-29. https://doi.org/10.57094/ndrumi.v7i1.1514