PENERAPAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM MENCEGAH PERILAKU BULLYING DAN CYBERBULLYING DI ERA DIGITAL

  • Amanda Nur Indah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Muhammad Fatih Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Shafira Ramadhani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Zaenul Slam Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: Pancasila; Bullying; Cyberbullying; Digital Era.

Abstract

The phenomena of Bullying and cyberbullying have become significant social issues, threatening human dignity and social harmony, especially in the digital era. The anonymity provided by digital platforms exacerbates these problems, necessitating comprehensive prevention strategies. This study explores how Pancasila, the foundational ideology of Indonesia, can guide efforts to combat online aggression. Using qualitative literature review and thematic analysis, five key principles of Pancasila are identified as relevant: the First Principle promotes spiritual awareness; the Second emphasizes individual dignity as a moral compass; the Third advocates tolerance to combat discrimination; the Fourth encourages resolution of online conflicts through deliberation; and the Fifth underpins social justice. These principles collectively offer a philosophical framework for fostering ethical and civilized digital citizens. Integrating Pancasila into digital behavior strategies can strengthen efforts to address cyberbullying, ensuring respect, tolerance, and justice in the digital space, which is crucial in today’s interconnected world.

References

Asa, A. I. (2019). PENDIDIKAN KARAKTER MENURUT KI HADJAR DEWANTARA DAN DRIYARKARA. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2). https://doi.org/10.21831/JPK.V9I2.25361

Basel, W. C. P., Fransisca Iriani Roesmala Dewi, & Riana Sahrani. (2024). PERANAN KESEPIAN TERHADAP KEKERASAN SIBER PADA REMAJA PEREMPUAN YANG AKTIF MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 8(3), 544–554. https://doi.org/10.24912/JMISHUMSEN.V8I3.31872.2024

Basti Tetteng, & Irnovriani Ramadhanti Putri Ashari. (2023). Pengaruh Empati Terhadap Kecenderungan Perilaku Cyberbullying Pada Remaja di Kota Makassar. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(6), 1155–1163. https://doi.org/10.56799/PESHUM.V2I6.2391

Devasari, A. A., Arwinda Diniati, A. D., & Azizah Isnaini Istiqomah, A. I. I. (2022). CYBERBULLYING PADA APLIKASI MEDIA SOSIAL TIKTOK. Empati : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 156–165. https://doi.org/10.26877/EMPATI.V9I2.11072

Deviani, E., Kusworo, D. L., Yuswanto, Y., Nurmayani, N., & Putri, M. E. (2024). Penyuluhan Hukum Tentang Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak Terhadap Cyberbullying di SMP Negeri 15 Bandar Lampung. Kongga : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 28–35. https://doi.org/10.52423/KONGGA.V2I2.31

Faslia, F., Irwan, I., Agus, J., Syahirah, Y., & Rizwan, L. O. (2023). Edukasi Pendidikan Karakter Disiplin, Tanggung Jawab dan Rasa Hormat pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 4(1), 14–21. https://doi.org/10.31004/abdidas.v4i1.743

Fitryantica, A., Sutrisno, A., & Hermawan, D. (2025). LindungiKita sebagai Akses Keadilan Korban Kekerasan Seksual pada Anak di Kelurahan Manggarai RT.008/001 Tebet, Jakarta Selatan. Jurnal Penyuluhan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 13–22. https://doi.org/10.59066/jppm.v4i1.916

Frista Arisa, Ali Baroroh Al Muflih, & Muhammad Yusuf Rangkuti. (2025). Penguatan Kesadaran Hukum di Kalangan Remaja Desa Kalijoso: Upaya Mencegah Cyberbullying dan Kejahatan Digital. Journal of Innovation and Sustainable Empowerment, 4(3), 96–105. https://doi.org/10.25134/JISE.V4I3.167

Graham, S. (2015). Bullying: Modul untuk guru. APA. https://www-apa-org.translate.goog/education-career/k12/bullying?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc

Gulo, H. D. S., Lase, F., Harefa, A., & Hulu, S. K. (2025). Analisis Nilai-Nilai Karakter Siswa melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila Berbasis Etika dan Moral. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(7), 7148–7161. https://doi.org/10.54371/JIIP.V8I7.8444

Husnunnadia, R., & Slam, Z. (2024). Pencegahan Bullying di Sekolah: Mengimplementasikan Pendidikan dan Kewarganegaraan Untuk Penguatan Hak dan Kewajiban Anak. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 28–42. https://doi.org/10.24269/JPK.V9I1.8361

Ikbal Fatoni. (2025). Membangun Generasi Berkarakter: Pendidikan Berbasis Nilai sebagai Pilar Bangsa. Jurnal Harmoni Pendidikan, 1(1), 36–44. https://doi.org/10.64845/JHP.V1I1.31

Kemenko PMK. (2023, July 29). Pentingnya Literasi Digital Untuk Anak-Anak | Kementerian Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan. Kemenko PMK. https://www.kemenkopmk.go.id/pentingnya-literasi-digital-untuk-anak-anak

Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). (2018, April 16). Laporan Kinerja KPAI 2018. https://www.kpai.go.id/topik/2018

Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). (2025, February 11). LAPORAN TAHUNAN KPAI, JALAN TERJAL PERLINDUNGAN ANAK : ANCAMAN SERIUS GENERASI EMAS INDONESIA | Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). KPAI (Komisi Perlindungan Anak Indonesia). https://www.kpai.go.id/publikasi/laporan-tahunan-kpai-jalan-terjal-perlindungan-anak-ancaman-serius-generasi-emas-indonesia

Lestari, P., & Mahrus, M. (2025). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter untuk Membentuk Tanggung Jawab dan Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Journal of Nusantara Education, 4(2), 32–45. https://doi.org/10.57176/JN.V4I2.137

Lovita, L., Dzakiyah, U., Angelika, R., & Natasya, Y. (2023). ANALISIS PENGARUH MEDIA SOSIAL MELALUI APLIKASI DIGITAL TIKTOK SEBAGAI MEDIA PERSUASIF TERHADAP PENERAPAN ETIKA BERKOMUNIKASI PADA MAHASISWA. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1), 181–192. https://doi.org/10.47668/EDUSAINTEK.V10I1.653

Luthfiyah, L., & Maknun, L. (2024). DAMPAK POSITIF DAN NEGATIF MEDIA SOSIAL DI LINGKUNGAN MASYARAKAT. Multidisciplinary Indonesian Center Journal (MICJO), 1(4), 1876–1881. https://doi.org/10.62567/MICJO.V1I4.252

Mariyam, S. H., Elliya, R., & Triyoso, T. (2025). Hubungan Perilaku Bullying terhadap Kemampuan Interaksi Sosial dan Kepercayaan Diri pada Siswa/Siswi di SMP Negeri 26 Bandar Lampung. Malahayati Nursing Journal, 7(2), 847–861. https://doi.org/10.33024/MNJ.V7I2.16749

Natamiharja, R., Rudy, R., Putri, R. W., & Sabatira, F. (2022). PENINGKATAN KESADARAN MASYARAKAT TERHADAP PERLINDUNGAN HUKUM HAK LINGKUNGAN YANG BAIK DAN SEHAT. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Sakai Sambayan, 6(2), 101. https://doi.org/10.23960/JSS.V6I2.353

Olweus, D. (1996). Bully/victim problems in school. Prospects 1996 26:2, 26(2), 331–359. https://doi.org/10.1007/BF02195509

Pangayom, C., Damaiyanti, E., Hidayah, N. E., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Membangun Kepercayaan Diri dan Keterampilan Sosial Anak Broken Home. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2004–2014. https://doi.org/10.60126/MARAS.V2I4.552

Pare, P. Yanuarius. D., Lejo, M. E., Abdullah, J., & Ito, Y. Elma. S. (2024). PERAN STRATEGIS MAHASISWA DALAM PENCEGAHAN DAN PENANGANAN PERUNDUNGAN DI LINGKUNGAN KAMPUS. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 175–179. https://doi.org/10.31932/JPK.V9I2.4153

Sakban, A., Sahrul, S., Kasmawati, A., & Tahir, H. (2018). Tindakan Bullying di Media Sosial dan Pencegahannya. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 2(3). https://doi.org/10.58258/JISIP.V2I3.564

Sari, N., & Devra, D. D. (2024). PERAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN (PKN) DALAM MENGATASI KASUS BULLYING PADA PESERTA DIDIK. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 8(1), 82–87. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v8i1.1690

Setiawan, J., Ariadi, D., & Sonata, B. (2024). Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Penggunaan Sosial Media Sebagai Upaya Pencegahan Tindakan Cyber Bullying. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(1), 28–32. https://doi.org/10.56393/decive.v4i1.2065

Susanti, R. (2024). PENGARUH PROGRAM PENDIDIKAN BERKARAKTER TERHADAP PEMBENTUKAN SIKAP EMPATI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7.

Utami, P. P., Ambarwati, E. K., Dewi, I. P., Cahyana, Y., Hanan, S. M., & Putri, S. N. (2025). PELATIHAN HAK ASASI DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN PERLINDUNGAN KEAMANAN DI DUNIA MAYA. Jurnal Abdi Insani, 12(3), 1212–1219. https://doi.org/10.29303/ABDIINSANI.V12I3.2460

Van Audenhove, L., Van den Broeck, W., & Mariën, I. (2020). Data literacy and education: Introduction and the challenges for our field. Journal of Media Literacy Education, 12(3), 1–5. https://doi.org/10.23860/JMLE-2020-12-3-1

Wahyuni, P., Eridha Putra, Mahruri Saputra, & Maulida. (2024). Pengaruh bullying terhadap kesehatan mental remaja di SMA Negeri 16 kota Banda Aceh. Teewan Journal Solutions, 1(2), 53–58. https://doi.org/10.62710/K7592355

Weli Ornance Lake, D., & Adi Saingo, Y. (2023). Nilai Pancasila sebagai Dasar Pendidikan Etika Keluarga. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.56799/JIM.V3I1.2501

Published
2025-12-02