PENGARUH BRAND AWARENESS DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUTUSAN INVESTASI DI BANK BRI
Abstract
This study aims to examine the influence of brand awareness and brand image on customers' investment decisions at BRI. Employing a quantitative approach, the research utilizes a random sampling technique with a total of 96 BRI customers as respondents. Data analysis was conducted using multiple linear regression tests through SPSS software. The results reveal that, simultaneously, brand awareness and brand image significantly influence customers’ investment decisions at BRI. High brand awareness helps customers recognize and recall BRI as a trusted investment institution, while a positive brand image enhances customer perception and trust in the quality and security of BRI’s investment products. Thus, both variables play a crucial role in shaping investment decisions. These findings highlight the importance of effective brand management strategies in increasing customer participation in investment products. Therefore, BRI is expected to continuously improve brand awareness and build a strong brand image to attract interest and reinforce customers’ investment decisions. This research is also expected to serve as a reference for developing more effective marketing strategies and innovative investment products in the future.
References
Aji, A. U., Fitriyani, Y., & Alfianto, A. N. (2024). Pengaruh Brand image terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan KSPPS Al Husna Cabang Secang. Jurnal Adz-Dzahab: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 9(1), 1–12.
Al Satria, M. I., & Firmansyah, F. (2024). Pengaruh Brand image Dan Brand Trust Terhadap Loyalitas Anggota. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(1), 401–414.
Amanda, S. Y., Surur, M., & Alimbel, F. (2024). Strategi Digital Marketing terhadap Minat Investasi Generasi Z pada Investasi Emas Digital Bank Syariah Indonesia dengan Brand image sebagai Mediasi. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 7(2), 643–655.
Andespa, R. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah dalam menabung di bank syariah. Al-Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan dan Perbankan, 2(1), 43–57.
Ardelia, D. M., & Hidayat, A. M. (2023). Pengaruh Harga dan Brand awareness Terhadap Loyalitas Pelanggan Smartphone di Indonesia. Jurnal Mirai Management, 8(1), 252–263. https://doi.org/10.37531/mirai.v8i1.3774
Asra, M. R., Nasution, Y. S. J., & Nasution, M. L. I. (2024). Pengaruh Keunikan, Kualitas, dan Kesesuaian Harga pada Produk Tabungan terhadap Keunggulan Bersaing di Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan Katamso. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 978–996. https://doi.org/10.47467/elmal.v5i3.4014
Clara, P. (2024). Alur Prosedur Menjadi Agen Brilink Pada PT. Bank BRI Mikro BO Palembang A Rivai. Jurnal Bisnis Dan Manajemen (JURBISMAN), 2(1), 23–36.
Fahmeyzan, D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi dengan Menggunakan Skewness dan Kurtosi. Jurnal Varian, 2(1), 31–36.
Fahrial, F. (2018). Peranan Bank dalam Pembangunan Ekonomi Nasional. Ensiklopedia of Journal, 1(1). https://doi.org/10.33559/eoj.v1i1.54
Aisy, K. A., & Syafrida, I. (2023). Pengaruh E-Service Quality dan Brand image terhadap Keputusan Investasi Kembali Melalui E-Satisfaction di Aplikasi Ajaib. Seminar Nasional Akuntansi dan Manajemen PNJ, 4(2).
Fawaid, A., & Nuraeni, Y. (2023). Memahami Peran Brand awareness dan Brand image dalam Meningkatkan Minat Penggunaan Bank Raya. Seminar Nasional Akuntansi dan Manajemen PNJ, 4(1).
Aisyah, N. (2023). Analisis Turn Around PT Bank Rakyat Indonesia Tbk sebagai Respons terhadap Tantangan Bisnis Digital.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Principles of Marketing. Pearson Education. https://books.google.co.id/books?id=xOz0DQAAQBAJ
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. Pearson. https://books.google.co.id/books?id=UbfwtwEACAAJ
Peter, P., & Olson, J. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran -9/E. Buku 1: Consumer Behavior & Marketing Strategy (Edisi 9). Salemba Empat.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
POJK Nomor 76/POJK.07/2016 tentang Peningkatan Literasi dan Inklusi Keuangan di Sektor Jasa Keuangan Bagi Konsumen dan/atau masyarakat, Pub. L. No. 76/POJK.07/2016, Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan. (2016).
Ilham, R. N., Fachrudin, K. A., Sinurat, M., & Khaddafi, M. (2020). Manajemen investasi (fake investment versus legal investment). CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=cj_-DwAAQBAJ
Nasution, S. L., Limbong, C. H., & Ramadhan, D. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Kepercayaan, Kemudahan, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada E-Commerce Shopee (Survei Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu). Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 43–53. https://doi.org/10.36987/ecobi.v7i1.1528
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Baso, A. S., Taher, A. R., SE, M. M., Nirmala Dewi, S. E., Nurhadi, S. E., & Nurlailah, S. E. (2024). Bank dan Lembaga keuangan. Lakeisha.