THE ROLE OF YOUTH IN ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE ERA OF SOCIETY 5.0

Universitas Tangerang Raya

  • Aries Setiawan
Keywords: The role of youth; economic development; the era of society 5.0

Abstract

This article aims to discover the youth's role in economic development in society 5.0. The research method used is literature studies, which collect information and data from written sources such as books, journal articles, and official documents. The results of this literature study show that youth have an important role in economic development in the era of Society 5.0, namely  1) Technology development, namely youth can develop new technologies or improve existing technologies to increase efficiency and productivity in various sectors of the economy; 2) Entrepreneurship, that is,  youth can become innovative entrepreneurs and create new jobs for society; 3) Education, namely youth can be an educator who focuses on providing the skills and knowledge needed in Society 5.0, such as programming, application development, and artificial intelligence; 4)Leadership, namely youth can be a visionary leader and able to create positive change in society and the environment; and 5) Advocacy,  namely youth can be an advocate or activist who fights for the rights and interests of the community in economic development in the era of Society 5.0.

References

Aditya, D., Surya, P., Esthi, T., Indra, M., & Wijaya, H. (2020). Tingkat Partisipasi Pemuda dalam Pembangunan ( Studi Kasus Kabupaten Temanggung ). Bhumipala:Jurnal Pengembanagn Daerah, 1(November), 36–44.
Anisa, A., Ulfayanti, Tunnisa, N., & Aminah, S. (2022). Inovasi Pemuda Dalam Mengembangkan Ekonomi Kreatif Melalui Produksi Sirup Markisa Di Desa Pattongko Kecamatan Sinjai Tengah.
Banurea, R. (2017). PERAN PEMUDA DALAM PENGEMBANGAN DAERAH PADA BIDANG SOSIAL BUDAYA DAN EKONOMI DI KABUPATEN DAIRI Rizal. Educandu, 10(1), 77–84.
Febrianti, E. (2020). Pemuda Generasi Penerus, Garda Depan Perubahan Indonesia. Formadiksi.Um.Ac.Id. http://formadiksi.um.ac.id/pemuda-generasi-penerus-garda-depan-perubahan-indonesia/
Fitriani, D. D., & Fetiningrum, E. (2022). Peran Pengusaha Muda Dalam Mendongkrak Eksistensi Ekonomi Kreatif Melalui Pemanfaatan E-Commerce. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Pembangunan, 2(1), 21–29.
Haidar, J. S. T. P. A. Y. I. (2020). Generasi Milenial yang Siap Menghadapi Era Revolusi Digital (Society 5.0 dan Revolusi Industri 4.0) di Bidang Pendidikan Melalui Pengembangan Sumber Daya Manusia | Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 2686–6404. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/424
Halimah, A. (2022). Optimalisasi Peran Pemuda Milenial dalam Pembangunan Berkelanjutan (SDGs) melalui Aktivitas Social Enterpreneur. Semnas 2022, 1(1), 170–177. https://ojs.unm.ac.id/semnasunm2022/article/view/37982%0Ahttps://ojs.unm.ac.id/semnasunm2022/article/download/37982/17680
Hasan, M., & Azis, M. (2018). Pembangunan Ekonomi & Pemberdayaan Masyarakat: Strategi Pembangunan Manusia dalam Perspektif Ekonomi Lokal. CV. Nur Lina.
Hendarsyah, D. (2019). E-Commerce Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v8i2.170
Hidayat, F. ., & Selvia. (2022). Peran Generasi Milenial Dan Generasi Z Dalam Menghadapi Persaingan Global Di Era 5.0. Prosiding Seminar Manajemen S1, Februari, 22–25.
Imtinan, N. F. (2021). Gaya Kepemimpinan dalam Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Kependidikan Islam. https://doi.org/10.15642/jkpi.2021.11.2.189-197
Melfianora. (2019). Penulisan Karya Tulis Ilmiah dengan Studi Literatur. Open Science Framework.
Mertayasa, G. M. (2020). PERAN PEMUDA DALAM PEMBANGUNAN. Kesrasetda.Bulelengkab.Go.Id. https://kesrasetda.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/peran-pemuda-dalam-pembangunan-38
Nashar. (2017). PEMBERDAYAAN EKONOMI GENERASI MUDA DI MULAI DARI HALAMAN MASJID. Duta Media.
Nur Bintari, P., & Darmawan, C. (2016). PERAN PEMUDA SEBAGAI PENERUS TRADISI SAMBATAN DALAM RANGKA PEMBENTUKAN KARAKTER GOTONG ROYONG. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL. https://doi.org/10.17509/jpis.v25i1.3670
Nusantara, T. (2020). Society 5.0 dan riset perguruan tinggi indonesia. Proseding Nasional Penguatan Riset Dan Luarannya Sebagai Budaya Akademik Di Perguruan Tinggi Memasuki Era 5.0, 1–20. https://doi.org/https://doi.org/10.22236/semnas/111-20166
Pohan, A. B. (2016). METODE PENELITIAN. Akademik Bahasa Asing Bina Sarana Informatika.
Pratiwi, Y. R. (2021). Peran Pemuda Masa Kini. Www.Djkn.Kemenkeu.Go.Id. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kpknl-banjarmasin/baca-artikel/14361/Peran-Pemuda-Masa-Kini.html
Pujiyati, L. (2018). ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN WIRAUSAHA PEMUDA DALAM MEWUJUDKAN WIRAUSAHAWAN MANDIRI DAN IMPLIKASINYA TERHADAP KETAHANAN EKONOMI KELUARGA. UIN Raden Intan Lampung.
Saifullah, E. (2016). Pembangunan ekonomi pada Masa Pemerintahan Rasulullah Saw. Islamic Banking, 2(1), 77–88.
Sani, M. (2022). Peran Generasi Muda Sebagai Agent Of Change dalam Menghadapi Era Society 5.0. Sohib.Indonesiabaik.Id. https://sohib.indonesiabaik.id/article/peran-generasi-muda-sebagai-agent-of-change-dalam-menghadapi-era-society-50-Qn1WZ
Setiawan, R. I. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Bidang Pariwisata: Perspektif Potensi Wisata Daerah Berkembang. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 1(1), 23–35. https://journal.stieken.ac.id/index.php/penataran/article/view/301
Suherman, Musnaini, Wijoyo, H., & Indrawan. (2020). INDUSTRY 4.0 vs SOCIETY 5.0. CV. Pena Persada.
Teknowijoyo, F. (2022). Relevansi Industri 4.0 dan Society 5.0 Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Educatio. https://doi.org/10.29408/edc.v16i2.4492
Utomo, K. W., Aji, R. H. S., & Havis Aravik, M.SI, M. (2021). ISLAMIC ENTREPRENEURSHIP: Konsep Berwirausaha Ilahiyah. EDU PUSTAKA.
Published
2023-03-27
How to Cite
Setiawan, A. (2023). THE ROLE OF YOUTH IN ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE ERA OF SOCIETY 5.0. JURNAL EKONOMI DAN BISNIS NIAS SELATAN, 6(2), 70-76. Retrieved from https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/JEB/article/view/835