BOKASHI SUS SCROFA FERTILIZER ON SWEET CORN PLANT GROWTH

  • Murnihati Sarumaha
  • Bestari Laia
  • Darmawan Harefa
  • Lies Dian Marsa Ndraha
  • Indah Permata Sari Lase
  • Tatema Telaumbanua
  • Fatolosa Hulu
  • Baziduhu Laia
  • Kaminudin Telaumbanua
  • Amaano Fau
  • Andrian Novialdi
Keywords: Training; use; bokashi fertilizer; plant growth

Abstract

This study aims to determine the effect of bokashi fertilizer Sus scrofa manure on growth sweet corn (Zea mays L.). This type of research is a quantitative study with a pure experimental method (true experiment). The population of this study were 30 polybags of sweet corn. The research sample used a sample consisting 30 polybags sweet corn with treatment and five replications. The treatments applied were P0 (without bokashi), P1 (50 grams), P2 (70 grams), P3 (90 grams), P4 (110 grams), and P5 (130 grams). The data of this study were analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test for normality test, homogeneity test and Anova test and test with the LSD test using version 20 of the SPSS (system product and service solution) application. Based on the results the study it was concluded that, It is used for the growth sweet corn plants and the bokashi fertilizer Sus scrofa dung is easy to find and can be processed quickly and the use  Sus scrofa dung bokashi fertilizer has an effect on the growth in height, diameter and number leaves of sweet corn (Zea mays L.).

References

Djaja, W. (2008). Langkah Jitu Membuat Kompos Dari Kotoran Ternak dan Sampah. Agromedia Pustaka.
Gee, E., Harefa, D. (2021). Analysis of Students’ Mathematic Analysis of Students' Connection Ability and Understanding of Mathematical Concepts. MUSAMUS JOURNAL OF PRIMARY EDUCATION, 4(1).
Harefa, D., Hulu, F. (2020). Demokrasi Pancasila di era kemajemukan. CV. Embrio Publisher,.
Harefa, D., Ndruru, M., Ndraha, L., M. (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Sains. CV Insan Cendekia Mandiri.
Harefa, D. (2017). Pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minat belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey pada SMK Swasta di Wilayah Jakarta Utara). Horison Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Lingusitik, 7(2), 49.
Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen Pada Siswa Kelas Vii Smp Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 35–48.
Harefa, D. (2020a). Pemanfaatan Hasil Tanaman Sebagai Tanaman Obat Keluarga (TOGA). Madani: Indonesian Journal of Civil Society, 2(2), 28–36.
Harefa, D. (2020b). Pemanfaatan Sole Sebagai Media Penghantar Panas Dalam Pembuatan Babae Makan Khas NIAS Selatan. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 87–91.
Harefa, D. (2020c). Teori Ilmu Kealaman Dasar Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru dan Akademis. Penerbit Deepublish. Cv Budi Utama.
Harefa, D. (2021). Monograf Penggunaan Model Pembelajaran Meaningful Instructional design dalam pembelajaran fisika. CV. Insan Cendekia Mandiri.
Harefa, D., Ge’e, E., Ndruru, K., Ndruru, M., Ndraha, L. D. M., Telaumbanua, T., Sarumaha, M., & Hulu, F. (2021). Pemanfaatan Laboratorium IPA di SMA Negeri 1 Lahusa. EduMatSains Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 5(2), 105–122.
Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan 5 (1), 35-48)
Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research). 4 (1), 131 -145

Harefa, D. (2019). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 8 (1), 01-18

Irawan, U. S. S. (2012). Teknik Pembuatan Pupuk Bokashi (Vol. 1, Issue 1). BPK Gunung Mulia.
Kusuma, M. E. (2015). Pengaruh Pemberian Bokashi Terhadap Pertumbuhan Vegetatitif dan Produksi Rumput Gajah (Pennisetum Purpureum). Https://unkripjourna, 1(1).
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Laia, B ; Laia, R. D; Zai, E. P; Zagoto, I; Zega, U; Harefa, D; Ndruru, K. (2021). Sosialiasi Pelaksanaan Pengenalan Lapangan Persekolahan I Tahun Ajaran 2020/2021. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 15–20.
Laia, B., D. (2021). Pendekatan Konseling Behavioral Terhadap Perkembangan Moral Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 159–168.
Laia, B., D. (2022). PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA SMA NEGERI DI KABUPATEN NIAS SELATAN. Jurnal Ilmiah Aquinas, 5(1), 162–168.
Laia, B. (2018). KONTRIBUSI MOTIVASI DAN MINAT BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MAHASISWA PROGRAM STUDI BIMBINGAN KONSELING STKIP NIAS SELATAN. Jurnal Education and Development, 6(1), 70–77.
Laia, B. (2019). Improving the Students’ Ability in Speaking by Using Debate Technique at the Tenth Grade of SMK Negeri 1 Aramo.". Scope: Journal of English Language Teaching, 4(1), 1–9.
Maulana. (2015). Pengaruh pemberian pupuk bokashi dan npk terhadap pertumbuhan dan produksi tanaman jagung manis (Zea mays Var sacharata Sturt). Jurnal Tanaman, 1(1).
Mulyanti Siska Sari, Made Usman, W. I. (2015). Pengaruh pemberian berbagai jenis bokashi terhadap pertumbuhan dan hasil tanaman jagung manis (Zea mays saccarata). Agrotekbis, 1(1), 5277.
Harefa, D. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Dinamika Pendidikan. 14 (1) 116-132
Nismawati, Wulandari R, I. (2013). Pengaruh pemberian berbagai dosis bokashi terhadap pertumbuhan semai kemiri (aleurites moluccana (L) (willd). WartaRimba, 1(1).
Rudi., P. dan H. (2005). Bertanam Jagung Unggul. Jakarta: Penebar Swadaya.
Sarumaha M, L. (2018). Increasing the Activities and Competencies of Learning Science through Problem Based Learning. International Journal of Progressive Sciences and Tecnology, 10(1), 49–59.
Sarumaha, M. (2019). Studi Etnobotani Tanaman Obat Keluarga Di Desa Bawolowalani Kecamatan Telukdalam Kabupaten Nias Selatan. 7(4), 266–271. https://doi.org/https://doi.org/10.37081/ed.v7i4.1412
Sarumaha, M. (2020). IDENTIFIKASI SERANGGA HAMA PADA TANAMAN PADI DI DESA BAWOLOWALANINo . Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 86.
Sarumaha, M. (2021a). Biologi Sel: Modul Singkat Sel dalam Perkembangannya. Penerbit Lutfi Gilang.
Sarumaha, M. (2021b). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NOMINAL GROUP TECHNIQUE (NGT) TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI. Jurnal Education and Development, 9(2).
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.
Sumaha, D. H. & M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Pada Anak Usia Dini. PM Publisher.
Sarumaha, M; Harefa, D. (2022). Guided Inquiry Learning Model On Student Integrated Science Learning Outcomes. Jurnal Ndrumi, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI/article/view/452
Syukur, M., Rifianto, A. (2013). Jagung Manis. Penebar Swadaya.
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Laia, B. (2019). Social Injustice In Stella Knightley’s Novel Girl Behind The Mask. Jurnal Education and Development, 7(4), 315-315.
Laia, B. (2019). Improving the Students’ Ability in Speaking by Using Debate Technique at the Tenth Grade of SMK Negeri 1 Aramo. Scope: Journal of English Language Teaching, 4(1), 1-9.
Laia, B. (2018). Kontribusi Motivasi Dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling Stkip Nias Selatan. Jurnal Education and Development, 6(1), 70-70.
Laia, B., & Zai, E. P. (2020). Motivasi Dan Budaya Berbahasa Inggris Masyarakat Daerah Tujuan Wisata Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Di Tingkat Slta (Studi Kasus: Desa Lagundri-Desa Sorake-Desa Bawomataluo). Jurnal Education and Development, 8(4), 602-602.
Published
2022-05-31
How to Cite
Sarumaha, M., Laia, B., Harefa, D., Ndraha, L. D. M., Lase , I. P. S., Telaumbanua, T., Hulu, F., Laia, B., Telaumbanua, K., Fau, A., & Novialdi, A. (2022). BOKASHI SUS SCROFA FERTILIZER ON SWEET CORN PLANT GROWTH. Haga : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32-50. https://doi.org/10.57094/haga.v1i1.494