PEMUDA AFULU MENYONGSONG PEMILU: EDUKASI DAN SOSIALISASI PEMILIHAN UNTUK GENERASI MUDA

  • Agnes Lestariani Lase SMP Negeri 1 Afulu, Nias Utara
Keywords: Education; Socialization; Young Voters; Participation; Elections; Political Awareness.

Abstract

The "Education and Socialization of Elections for the Youth" program aims to increase awareness and voter participation among the youth of Afulu ahead of the elections. Utilizing methods such as workshops, election simulations, and social campaigns, this initiative engaged over 200 participants from various backgrounds. Evaluation results show a significant improvement in participants' understanding of the electoral process, their rights and responsibilities as voters, and the impact of political decisions. The program also successfully created a positive atmosphere that encouraged active involvement. Despite challenges such as diverse levels of understanding among participants, this activity made a meaningful contribution to the political education of the youth. It is hoped that this program can continue to foster informed and responsible voters in the future.

References

Arifin, Z. (2020). Pendidikan Politik bagi Pemilih Pemula di Indonesia. Jakarta: Penerbit Rakyat.
Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. (2019). Panduan Pemilih Pemula. Diakses dari www.dpr.go.id
KPU RI. (2021). Panduan Pemungutan Suara untuk Pemilih. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum.
Prasetyo, E. (2021). Membangun Kesadaran Politik di Kalangan Pemuda. Yogyakarta: Penerbit Universitas Gadjah Mada.
Sari, D. (2022). Peran Media Sosial dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Muda. Jurnal Komunikasi, 10(2), 45-58.
Setiawan, R. (2020). Strategi Sosialisasi Pemilu untuk Generasi Muda. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Widiastuti, N. (2021). Edukasi Pemilih: Pendekatan dan Praktik. Surabaya: Penerbit Masyarakat.
Yulia, R. (2022). Keterlibatan Pemuda dalam Proses Demokrasi. Jurnal Ilmu Sosial, 15(1), 23-37.
Buulolo , D. (2023). Analysis Of Students’ Error In Completing Mathematics Problems On Circle Materials With The Watson Category. Afore : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33-42. https://doi.org/10.57094/afore.v1i2.572
Fau, A. D. (2022a). Budidaya Bibit Tanaman Rosela (Hibiscus Sabdariffa) Dengan Menggunakan Pupuk Organik Gebagro 77. TUNAS: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2), 10–18. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/Tunas/article/view/545
Fau, A. D. (2022b). Kumpulan Berbagai Karya Ilmiah & Metode Penelitian Terbaik Dosen Di Perguruan Tinggi. CV. Mitra Cendekia Media.
Fau, Amaano., D. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV. Mitra Cendekia Media.
Foahonoa Zisokhi Nehe. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (Ctl) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Dimensi Tiga. Afore : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 41-56. https://doi.org/10.57094/afore.v3i1.1684
Gaurifa, M., Harefa, D., (2023). Development Of A Cartesian Coordinate Module To The Influence Of Implementing The Round Club Learning Model On Mathematics Student Learning Outcomes. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 45–55
Harefa, A., D. (2022). Kumpulan Startegi & Metode Penulisan Ilmiah Terbaik Dosen Ilmu Hukum Di Perguruan Tinggi.
Harefa, D. (2022). Edukasi Pembuatan Bookcapther Pengalaman Observasi Di SMP NEGERI 2 TOMA. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 69-73. Retrieved from https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/HAGA/article/view/324
Harefa, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Chips Untuk. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1).
Harefa, D. (2023). The Relationship Between Students' Interest In Learning And Mathematics Learning Outcomes. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 1–11.
Harefa, D., D. (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris dalam Sains. CV. Insan Cendekia Mandiri.
Harefa, D., D. (2022). Kewirausahaan. CV. Mitra Cendekia Media.
Harefa, D., Laia, B., Laia, F., & Tafonao, A. (2023). Socialization Of Administrative Services In The Research And Community Service Institution At Nias Raya University. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 93-99. https://doi.org/10.57094/haga.v2i1.928
Harefa, Darmawan., D. (2023b). Teori Fisika. CV Jejak. https://tokobukujejak.com/detail/teori-fisika-A1UFL.html
Harefa, Darmawan., D. (2023c). Teori perencanaan pembelajaran. CV Jejak. https://tokobukujejak.com/detail/teori-perencanaan-pembelajaran-GO5ZY.html
Karunia Gea, & Nonozisokhi Gea. (2023). Sosialisasi Budidaya Tanaman Pinang Betara (Areca Catechu L ) (Pengolahan Lahan, Pemeliharaan Dan Panen) Di Desa Ombolata Kecamatan Afulu Kabupaten Nias Utara. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 105 - 110. https://doi.org/10.57094/haga.v2i1.93
Laia, B. (2023). Kehidupan Seseorang Diikat Oleh Hukum Adat (Pra-Kelahiran) Desa Tigaserangkai, Kecamatan Lahomi, Kabupaten Nias Barat. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 111-116. https://doi.org/10.57094/haga.v2i1.1023
Laia, M. F (2023). Development Of A Cartesian Coordinate Module To Improve The Ability To Understand Mathematical Concepts. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 27–44
Martiman S. Sarumaha. (2023). Sosialisasi Dampak Ilmuwan Kepada Masyarakat Sebagai Wujud Kemandirian Bangsa. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 50 - 55. https://doi.org/10.57094/haga.v2i1.922
Nonozisokhi Gea, & Karunia Gea. (2023). Budidaya Tanaman Pinang (Areca Catechu L ) Spesifik Teknik Pembibitan Di Desa Ombolata Kecamatan Afulu. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 100 - 104. Retrieved from https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/HAGA/article/view/936
Sarason, S. B. (1996). Revisiting "The Culture of the School and the Problem of Change". Teachers College Press.
Sarumaha, M. D. (2022). Catatan Berbagai Metode & Pengalaman Mengajar Dosen di Perguruan Tinggi. Lutfi Gilang. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8WkwxCwAAAAJ&authuser=1&citation_for_view=8WkwxCwAAAAJ:-f6ydRqryjwC
Sarumaha, M. S. (2023). Masyarakat Yang Kreatif, Inovatif, Kritis Dan Berkarakter Di Era Digital Untuk Membangun Daerah, Bangsa Dan Negara. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 115 - 119. https://doi.org/10.57094/haga.v1i2.621
Sarumaha, M. S. (2023). Mendayagunakan Teknologi Dan Kearifan Lokal Sebagai Sumber Kreasi Dan Inovasi Kerja. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32 - 35. https://doi.org/10.57094/haga.v1i1.622
Sarumaha, M., & Harefa, D. (2022). Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa. NDRUMI: Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 27–36. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDRUMI
Sarumaha, M., Harefa, D., Piter, Y., Ziraluo, B., Fau, A., Telaumbanua, K., Permata, I., Lase, S., & Laia, B. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(20), 2045–2052.
Sarumaha, M., Laia, B., Harefa, D., Ndraha, L. D. M., Lase , I. P. S., Telaumbanua, T., Hulu, F., Laia, B., Telaumbanua, K., Fau, A., & Novialdi, A. (2022). Bokashi Sus Scrofa Fertilizer On Sweet Corn Plant Growth. HAGA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32-50. https://doi.org/10.57094/haga.v1i1.494
Sarumaha, Martiman S., D. (2023). Model-model pembelajaran. CV Jejak. https://tokobukujejak.com/detail/modelmodel-pembelajaran-0BM3W.html
Sarumaha, W, F. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Materi Perpangkatan Dan Bentuk Akar Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas Ix Di Smps Kristen Bnkp Telukdalam Ta. 2022/2023. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 12–26.
Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.
Tonius Gulo, D. H. (2023). Identifikasi Serangga ( Insekta ) yang merugikan Pada Tanaman Cabai Rawit di Desa Sisarahili Ekholo Kecamatan Lolowau Kabupaten Nias Sealatan. Jurnal Sapta Agrica, 2(1), 50–61.
Umi Narsih, D. (2023). Bunga rampai “Kimia Analisis farmasi.” Nuha Medika. https://www.numed.id/produk/bunga-rampai-kimia-analisis-farmasi-penulis-umi-narsih-faidliyah-nilna-minah-dwi-ana-anggorowati-rini-kartika-dewi-darmawan-harefa-jelita-wetri-febrina-a-tenriugi-daeng/
Ziliwu, S. H. dkk. (2022). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Pada Materi Transformasi Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Lahusa Tahun Pembelajaran 2020/2021. Afore: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–25.
Published
2023-11-30
How to Cite
Agnes Lestariani Lase. (2023). PEMUDA AFULU MENYONGSONG PEMILU: EDUKASI DAN SOSIALISASI PEMILIHAN UNTUK GENERASI MUDA. Haga : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 165-175. https://doi.org/10.57094/haga.v2i2.2225